Skip to content

Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994 Maailmanennätys / Jani Sievinen / 200 m sekauinti / 1.58,16 / Rooma 1994

01.58,16

TIEDOTE 18.11.2021

Urheilumuseo Go -mobiilisovellus on julkaistu

Urheilumuseo Go -mobiilisovellus kertoo urheilun historiasta ennenkokemattomalla tavalla.

Urheilumuseo ja CTRL Reality ovat yhteistyössä toteuttaneet lisättyä todellisuutta (AR) hyödyntävän Urheilumuseo Go -mobiilisovelluksen. Sovellus on maksuton ja vapaasti ladattavissa Google Play– ja Applen App Store -sovelluskaupoista.

Sovellukseen on toteutettu neljä kävelykierrosta, joista kolme sijaitsee Urheilumuseon lähialueilla Eläintarhan puistossa ja Alppipuistossa ja yksi museon päänäyttelyn sisällä. Kierrokset sisältävät viidestä hieman yli kymmeneen sisältökohdetta, jotka kuljetaan ennalta määritetyssä kulkujärjestyksessä läpi. Ensi vuonna sovellukseen lisätään Helsingin olympialaisiin 1952 liittyviä teemakierroksia.

Sovellus paikantaa käyttäjän ulkotiloissa GPS-signaalin ja sisätilassa bluetooth-majakan avulla ja aktivoi AR-sisällön käyttäjän lähestyessä kohdetta. Kännykän tai pädin ruudulle, tosimaailman päälle, avautuu esimerkiksi näyttäviä vanhoja valokuvia ja greenscreen-tekniikalla kuvattuja virtuaalisia opashahmoja.

Urheilumuseon johtaja Jukka-Pekka Vuori kertoo mobiilisovelluksen vievän näyttelykokemuksen uudelle tasolle.

– Meidän merkittävät valokuva- ja esinekokoelmamme saadaan tämän sovelluksen kautta uudella ja vastustamattomalla tavalla esille. Perinteinen kivijalkanäyttely on sellaisenaan aika rajoittava. Tällaisten uusien digitaalisten sovellusten kautta urheiluun olennaisesti kuuluva tunne saadaan paljon syvällisemmin välitettyä asiakkaille. Tämä on tulevaisuutta.

CTRL Realityn avainasiakaspäällikkö Frans Enala näkee lisätyn todellisuuden tarjoavan suuria mahdollisuuksia koko museoalalle.

– Museo- ja kulttuuriperintötoimijat pystyvät rakentamaan rikkaita, immersiivisiä ja vuorovaikutteisia sisältöjä lisätyn todellisuuden avulla. AR on kaiken kaikkiaan hyvin fyysinen media. Älylaitteen näytölle ilmestyvä kertojahahmo luo illuusion samassa tilassa olemisesta – et ainoastaan näe videota, vaan koet sen siinä hetkessä. Lisätyn todellisuuden avulla historialliset henkilöt heräävät eloon älylaitteesi ruudulla. Voit olla henkilökohtaisen aikakoneesi kapteeni.

– Emme voisi olla tyytyväisempiä Urheilumuseo Go -sovellukseen, eikä sen kehittäminen suinkaan lopu tähän. Olemme sitoutuneet parantamaan ja ylläpitämään sitä jatkossakin. Kannattaa pitää silmällä, millaisia sisältöjä sinne vielä keksitään!

Sisällöntuotosta vastanneen Urheilumuseon erityisasiantuntija Jouni Lavikaisen mukaan nyt julkaistut Urheilumuseo Go:n ensimmäiset kierrokset tuovat hienosti esiin Eläintarhan alueen monipuolista ja osin unohdettua historiaa hyppyrimäkineen ja keisaripaviljonkeineen.

– Urheilumuseo sijaitsee keskellä kulttuurihistoriallisesti merkittävää aluetta, josta niin meidän kuin muidenkin museoiden kokoelmissa on valtavasti upeita vanhoja valokuvia. Voimme mobiilisovelluksen ansiosta viedä kuvat niille paikoille, joissa ne on aikoinaan otettu ja kertoa kuviin liittyviä tarinoita mieleenpainuvalla tavalla. Sovellus myös rohkaisee käyttäjäänsä liikkumaan, sillä AR-sisältöihin pääsee käsiksi vain paikan päällä kohteissa.

Urheilumuseo Go -mobiilisovellus on toteutettu Museoviraston myöntämällä avustuksella ammatillisten museoiden innovatiivisiin hankkeisiin.

Urheilumuseo Go –esittelyvideo

Urheilumuseo Go:n ensimmäisten sisältöjen esittely Urheilumuseon blogissa

Urheilumuseo on maailmalla ainutlaatuinen kokonaisuus. Tallennamme, tutkimme ja esittelemme suomalaista liikuntakulttuuria huikeista menestyshetkistä aina arkiliikunnan iloon. Uudistettu pysyvä näyttely kertoo kävijöille Suomea rakentaneita urheilun tarinoita suurten tunteiden ja uusien näkökulmien kautta. www.urheilumuseo.fi

CTRL Reality tuottaa maailmanluokan lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) ratkaisuja, joiden tehtävänä on kehittää liiketoimintaasi ja parantaa yrityksesi eri prosessien tehokkuutta. https://ctrlreality.fi

Lisätietoja:

Jouni Lavikainen
Erityisasiantuntija
Urheilumuseo
+358 44 732 3040

Frans Enala
Avainasiakaspäällikkö
CTRL Reality Oy
+358 50 495 4524